Verkort jaarverslag 2021

De Nationale APF

Jeppe Machielsen en Bart Onkenhout over de APF

Er kwamen 2 nieuwe klanten bij die samen 1 nieuwe Kring vormen. En 2 Kringen gingen samen naar 1 kring. Bovendien vernieuwde DNAPF zijn ESG-beleid. Daarin staat wat DNAPF doet op het gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen. Kortom: een jaar waarin veel is bereikt, samen met de Belanghebbendenorganen (BO’s) van de verschillende Kringen.

‘Twee nieuwe klanten werken nu samen in één Kring’

Bart: ‘Als bestuur spraken we veel met Pensioenfonds NIBC en Stichting Pensioenfonds ERIKS, 2 nieuwe klanten. Beide fondsen hadden de wens een Kring te vormen met meerdere fondsen. Dit noemen we een multi-client Kring. Zo’n overgang gaat niet zomaar. De 2 fondsen hebben namelijk elk hun eigen financiële situatie. De uitdaging zit in het evenwichtig samenvoegen van de gelden in de nieuwe Kring. Dat vraagt heel wat rekenwerk. En veel - soms lange - gesprekken.’

Jeppe: ‘De hoofdvraag is dan steeds: krijgt ieder fonds - en dus elke deelnemer - zijn deel waar hij recht op heeft? De Nederlandsche Bank (DNB) gaf uiteindelijk toestemming voor de nieuwe Kring. Die toestemming van DNB is nodig om alle pensioenen naar het nieuwe fonds te brengen, de zogenaamde collectieve waardeoverdracht. Ook controleert DNB of de afspraken redelijk zijn voor beide partijen. Er was verschil in de financiële situatie van de 2 nieuwe fondsen. Daarom deden we een éénmalige extra verhoging voor een deel van de deelnemers.'

Bart: ‘Het bestuur zag goede kansen om met deze twee 2 nieuwe klanten 1 Kring te vormen. Het is dan mooi als dat uiteindelijk ook lukt. En hoe, we deden het in enkel 3 maanden tijd. Een succesvolle prestatie voor de nieuwe kring én voor DNAPF. Ons beheerd vermogen steeg hierdoor met 20%.’

‘We hebben 2 Kringen snel en succesvol samengebracht tot 1 Kring’

Jeppe: ‘Een ander succes van 2021 is integreren van Kring J in Kring A. Het proces gaat hetzelfde als bij het vormen van een hele nieuwe Kring. Ook hierin verzetten we met de BO’s veel werk. De collectieve waardeoverdracht was goed in evenwicht. Daarom kregen we ook hiervoor de goedkeuring van DNB.’ 

‘Maatschappelijk verantwoord beleggen: beter voor mens en klimaat’

Jeppe: ‘Het bestuur bepaalt het beleggingsbeleid van ons fonds. We streven om dit op een maatschappelijk verantwoorde manier te doen. Zo dragen wij ons steentje bij aan een betere wereld. Dat is beter voor het klimaat én beter voor de mens. In 2021 vernieuwden we dit beleid. De Kringen zijn trouwens niet verplicht dit beleid te volgen. Zij maken zelf de keuzes op het gebied van beleggingen. We zijn er wel trots op dat de BO’s het vernieuwde beleid goed vinden.’

‘Nieuwe investeringspartner voor het vermogensbeheer’

Jeppe: ‘Goldman Sachs nam in 2021 onze strategische partner Nationale Nederlanden Investment Partners (NNIP) over. Voor ons veranderde daarmee niet veel, omdat de contracten met NNIP gelijk blijven. Het enige verschil is dat Goldman Sachs veel groter is dan NNIP. Dat geeft toegang tot veel extra kennis en het realiseren van schaalvoordelen.’

‘Goede samenwerking, ondanks corona-beperkingen’

Bart: ‘Corona had ook in 2021 nog invloed op ons functioneren. Maar ondanks de maatregelen is alles prima doorgegaan. Ik startte op 1 november 2020 bij het bestuur en bijna alle gesprekken zijn online gegaan. Dat is best bijzonder, zeker als je kijkt naar de onderwerpen van de gesprekken. Het is een kunst om gesprekken waarin je anderen moet meenemen en overtuigen online te voeren. Ook de besluiten zijn veel via de beeldschermen genomen. Het is toch anders dan dat je met elkaar om tafel zit en elkaar recht in de ogen kijkt.’ 

‘Energie en training leiden tot succesvolle relaties met BO’s’

Bart: ‘In de samenwerking tussen bestuur en BO’s hebben we veel energie gestoken. Niet alleen het bestuur natuurlijk; de liefde komt van twee kanten. De BO’s zijn vol aan de slag gegaan met trainingen. En we hielden samen gesprekken om de rollen helder te krijgen.

Leden van BO’s zijn vaak oud-bestuurders van pensioenfondsen. In het begin is het dan even afspreken wie voor welk deel verantwoordelijk is. De studiebijeenkomsten gaven ons hierin veel inzicht. Hierdoor is de samenwerking sterk verbeterd. Plus, niet onbelangrijk: het vertrouwen is gegroeid. We houden strak voor ogen dat het BO zijn goedkeuringsrecht heeft. We luisteren naar ze op de momenten die ertoe doen.’

‘Deelnemers moeten wennen aan het fonds, maar zijn tevreden over het beleggingsbeleid’

Bart: ‘Uit de onderzoeken blijkt dat de deelnemers nog moeten wennen aan ons fonds. Met name bij nieuwe deelnemers moet het vertrouwen groeien. Dat is ook niet gek. Werkende deelnemers konden eerst bij de afdeling Personeel & Organisatie van hun werkgever terecht voor hun pensioenvragen. Nu moeten ze bellen of mailen. Dat voelt voor sommigen als een drempel. Hebben ze eenmaal contact gehad, dan zie je dat het vertrouwen weer groeit. Ze ervaren dat DNAPF ook het beste voorheeft met zijn deelnemers en hun belangen behartigt.' 

Jeppe: ‘Over de beleggingen zijn onze deelnemers tevreden. Ze zijn het eens met de risico’s die we wel en niet nemen. Het is fijn dat het onderzoek ons die bevestiging geeft. Daar doen we het voor.’

Vooruitblik 2022: nieuwe contracten en nieuwe klanten

Bart: ‘In 2022 gaan we voor nieuwe contracten én nieuwe klanten. Die nieuwe contracten gaan uiteraard over de keuzes die het nieuwe pensioenstelsel biedt. Hier spreken we al lang over. Binnen het bestuur én met de BO’s. We houden ook kennisbijeenkomsten met de BO’s om ze compleet te informeren. Dit helpt ons allemaal bij het kiezen van de best passende optie. Het voordeel bij ons pensioenfonds is dat we met Kringen werken. Elke Kring is een gesloten financiële eenheid. Daarom kan elke Kring voor een eigen contractvorm kiezen.

Een goede voorbereiding met de BO’s is het halve werk. We geloven dan ook dat we op een goede manier over de finish komen. Elke Kring kan zijn eigen goed doordachte keuze maken voor de pensioenvorm in het nieuwe pensioenstelsel. Goed voor onze deelnemers!’