Dalende dekkingsgraden: kans op verlaging in 2021 groeit

Verkort jaarverslag 2018

Voor de kringen F (McCain) en K (AFM) is de beleidsdekkingsgraad lager dan de minimaal vereiste dekkingsgraad van respectievelijk 104,3% en 104,4%. Als de beleidsdekkingsgraad gedurende 5 jaar achtereenvolgend onder het minimum vereist eigen vermogen blijft, moeten we de pensioenen en de pensioenaanspraken verlagen. Die grens bereiken we eind 2020, tenzij de financiële situatie van de beide kringen verbetert.

Voor de kringen A (AZL) en J (Unisys), geldt dat er een tekort is aan reserves. De beleidsdekkingsgraad is lager dan de vereiste dekkingsgraad van respectievelijk 114,2% en 111,0%. Voor deze kringen is het risico op het verlagen van pensioenen en pensioenaanspraken kleiner, maar ook zij zijn niet uit de gevarenzone. Voor alle vier de kringen wordt jaarlijks een herstelplan ingediend bij DNB. Vanaf 2020 moeten we hierbij rekening houden met lagere verwachte rendementen. Dit kan ertoe leiden dat we eerder aanvullende maatregelen moeten nemen. Het verlagen van de pensioenen en pensioenaanspraken is daarbij het laatste redmiddel.”

Pensioenakkoord

Of pensioenen daadwerkelijk verlaagd moeten worden eind 2020, is afhankelijk van de politieke ontwikkelingen rond het nieuwe pensioenakkoord. Dat akkoord staat onder druk door de dalende rente. De besluitvorming over verlagen vindt aan het eind van 2020 plaats. Uitgaande van de nieuwe, nog op te stellen regels zou de dekkingsgraad van de individuele kring eind 2020 hoger moeten zijn dan 100% in plaats van de hierboven genoemde ondergrenzen van 104,3% en 104,4%.

De actuele beleidsdekkingsgraad per kring vindt u hier. Elk kwartaal publiceren we een nieuwsbericht over de stand van zaken.