Verkort jaarverslag 2019

De Nationale APF

Uw pensioen is veilig bij ons 

De tijd vliegt. Ook bij De Nationale APF. Het verschijnen van het jaarverslag is altijd een moment om terug te kijken. Wat is er in 2019 eigenlijk allemaal gebeurd? Maar vooral ook… Wat kunt u in de toekomst van ons verwachten? We mochten per 1 januari 2020 Pensioenfonds ANWB verwelkomen en per 1 mei Pensioenfonds TrueBlue. Dat is in elk geval goed nieuws. Uitvoerend bestuurders Mirja Constandse en Roel Knol vertellen verder.

‘Hoe ontwikkelen de dekkingsgraden zich? Dat is een van de belangrijkste vragen waar we in 2019 mee bezig zijn geweest’, zo begint Mirja. ‘De financiële situatie van de kringen AFM en McCain zat in 2018 al in de gevarenzone en dat is in 2019 niet veranderd, ondanks een stijging van de dekkingsgraad. Ook voor de nieuwe kring ANWB bestaat de kans dat de pensioenen volgend jaar moeten worden verlaagd. De Coronacrisis zorgde in 2020, tot dusver, voor een flinke daling van de dekkingsgraden. Het blijft dus spannend of er een verlaging van de pensioenen gaat komen in deze kringen. Dat is ook afhankelijk van wat de politiek gaat doen. Het lastige is om te bepalen wanneer we de alarmbellen bij de deelnemers moeten laten rinkelen. Natuurlijk willen we mensen niet met onaangename verrassingen confronteren, maar we willen ook geen onnodige onrust creëren. Dat is een wankel evenwicht. We blijven alert en informeren u zodra dat echt nodig is. Daarvoor hebben we een plan gemaakt.’

Een steentje bijdragen aan een betere wereld

Het thema beleggen zit in de portefeuille van Roel. Hij vertelt: De Nationale APF ondertekende in 2019 het IMVB-convenant. IMVB staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Beleggen. In Nederland doen we wereldwijd zaken. Internationale bedrijven kunnen betrokken raken bij misstanden (uitbuiting, dierenleed) of schade aan het milieu. In convenanten voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) gaan bedrijven samen met de overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties aan de slag om deze misstanden te voorkomen. Ze gaan samen op zoek naar oplossingen. Wij zijn geen bedrijf, maar we beleggen wel internationaal. Daarom kunnen we (mogelijk) invloed uitoefenen op de bedrijven of sectoren waarin we beleggen. We vinden maatschappelijk verantwoord beleggen belangrijk en willen ons steentje bijdragen aan een betere wereld.’

Een boom voor 100 e-mailadressen 

Dat brengt ons bij de bijzondere mailing die het fonds in december 2019 voorbereidde. ‘We communiceren het liefst digitaal met onze deelnemers’, zo licht Mirja toe. ‘Dat is snel, actueel, goed voor het milieu en goedkoper dan postzegels plakken. Voordat we wettelijk verplichte documenten digitaal aan onze deelnemers mogen aanreiken, moeten we dat eerst aankondigen. Bovendien hebben we natuurlijk e-mailadressen nodig om onze deelnemers te kunnen bereiken. Daarom bedachten we een ‘goede-voornemens-mailing’, waarin we onze deelnemers oproepen ervoor te zorgen dat we een actueel e-mailadres van ze hebben. Voor elke 100 e-mailadressen die we binnen krijgen, planten we in 2020 een boom.’

De Nationale APF komt naar u toe

‘We begrijpen dat niet iedereen digitaal kan of wil communiceren, dus het blijft altijd mogelijk om belangrijke informatie op papier te ontvangen’, vult Roel aan. ‘We komen echter ook graag naar u toe om aan u en uw collega’s uit te leggen hoe u ervoor kunt zorgen dat u de juiste keuzes maakt rond uw pensioen. We vinden het belangrijk dat iedereen zich regelmatig met zijn pensioen bezig houdt. Niet alleen op het moment dat de pensioendatum nadert, maar liefst al ver daarvoor, zodat u zelf de regie houdt en niet voor verrassingen komt te staan. Bij kring Unisys en bij kring ANWB (Unigarant) verzorgden we informatiebijeenkomsten in 2019. Dat doen we altijd in nauwe samenwerking met het belanghebbendenorgaan en de werkgever. Immers, dat zijn de mensen die de deelnemers van hun kring het beste kennen en dus kunnen aangeven welke informatiebehoefte er is. Een hoger pensioen kunnen we niet beloven. Goede informatievoorziening en begeleiding wél.‘

Belanghebbendenorganen nog beter bedienen

Mirja legt uit: ‘De belanghebbendenorganen zijn dus belangrijk voor ons. We willen ze graag zo goed mogelijk bedienen. Ze hebben een van onze bestuurssecretarissen als aanspreekpunt. In 2019 hebben we het team versterkt. Verder is Roel gestart in het uitvoerend bestuur.’ ‘We werken in een hecht team’, aldus Roel. ‘De onderlinge samenwerking is goed en de relatie met de belanghebbendenorganen wordt steeds beter. Heel constructief. Het toezichthoudende deel van het bestuur is nauw betrokken. En dat is ook hun taak. Die grote betrokkenheid willen we in 2020 vasthouden.’

Verder in 2020 

‘De combinatie van digitaal communiceren en persoonlijk contact is een belangrijke’, sluit Mirja af. ‘We zijn in januari 2020 live gegaan met een nieuw portaal voor onze deelnemers. Eenvoudiger, duidelijker en met betere mogelijkheden voor self-service. In het portaal vindt u de Pensioenschets, waarmee u kunt zien in hoeverre u uw huidige levensstijl (financieel) kunt voortzetten als u met pensioen gaat, zit daar direct in. Verder is een nieuwe pensioenplanner beschikbaar. Daarmee kunt u nauwkeurig berekenen welke gevolgen pensioenkeuzes hebben voor uw te verwachten uitkering. Niet alleen straks als u werkelijk met pensioen gaat, maar ook nu al. Tenslotte komt er in 2020 een pensioenapp beschikbaar komen, waar een deelnemer heel snel zijn pensioensituatie kan in zien. Onze klantenservice blijft de uitweg als u meer informatie nodig hebt. Wij blijven voor u klaar staan!’